Advent - latinsky ad-venio Zdiea na Facebooku Advent je obdobm zanajcim nedeou najbliou sviatku Sv. Ondreja Apotola (30. november) trvajcim 4 tdne. V Cirkvi sa adventom zana liturgick rok. Advent je pstnym obdobm v ktorom sa veriaci - pripravuj dstojne oslvi sviatok Pnovho prchodu a vtelenia Slova
- pripravuj svoje due, aby sa stali vhodnm prbytkom Spasitea prijatho v Eucharistii
- a pripravuj sa tie na Pnov posledn prchod, kedy prde a bude sdi ivch i mtvych
Symbolika Cirkev v breviroch vyzva k velebeniu "Pn Kra, ktor prichdza", "Pna, ktor je blzko", "Jeho, ktorho slva bude oskoro uzret". Ako tanie pre prv adventn nokturno predpisuje kapitolu z proroka Izaia, ktor hovor v ostrch pojmoch o nevanosti Izraela, vyvolench det, ktor opustili a zabudli na svojho Otca; o Muovi bolest zasiahnutom hriechmi svojho udu; opisuje utrpenie a smr prichdzajceho Spasitea a jeho konen slvu; oznamuje zhromadenie pohanov na Posvtnom vrchu. V druhom nokturne tania troch nedie s vzat z smej homlie Sv. ppea Leva I. (440-461) o pste a almunch ako prprave na prchod Pna a na druh nedeu z komentra Sv. Jeronma na Izaia (Iz, 11:1), ktor v tomto texte interpretuje Blahoslaven Pannu Mriu ako "konr mimo korene rodu Jesse". V hymnoch tohto obdobia njdeme modlitby pre prchod Krista, Stvoritea sveta ako Vykupitea, kombinovan s modlitbou k bliacemu sa sdu nad svetom a ochranou pred nepriatemi. Podobn idei s vyjadren v antiphnach pre Magnificat v poslednch 7 doch pred Vigliou Narodenia. V nich Cirkev vol Bosk Mdros, aby ns uila rozvnosti; V omiach je mysel Cirkvi vyjadren Epitolami a Evanjeliami. V Epitole vyzva veriacich, od kedy je Spasiteov prchod blzko, aby odvrhli temnotu a odeli sa brnenm svetla, hodili estne ako za jasnho da a obliekli si Krista; ukazuje, e nrody s volan modli sa k menu Pnovmu; iada ich aby sa teili v blzkosti Pnovej, napomna ich, aby obstli pred Pnovm sdom, ke sa vrti a bud viditen tajomstv skryt v udskch srdciach. V Evanjelich Cirkev hovor o Pnovi prichdzajcim v slve; v ktorom a skrze ktorho sa splnili proroctv; o venom putovan medzi idmi; o hlase na pti, "Pripravte cestu Pnovi". Cirkev v Liturgii ns prena sp do asu pred vtelenm Syna Boieho. Cardinal Wiseman hovor: Nie sme sene vyzvan k zisku z blahoslavenej udalosti, ale aby sme si denne povzdychli s otcami:, "Zolite nm rosu nebes a nech nm oblaky daj Spravodlivho: nech sa zem otvor a vzde Vykupite." Kolekta troch zo tyroch adventnch nedie zana slovami, "Pane, pozdvihni svoju silu a pr". Historick pvod Ned sa presne zisti, kedy bol advent uveden medzi cirkevn sviatky. Prprava pre sviatok narodenia Pna nebola zauvan skr ako samotn sviatok narodenia a nie s dkazy, e by tak bolo pred 4. storom, kedy poda Duchesneho [Christian Worship (London, 1904), 260], bol sviatok celebrovan celou Cirkvou, niektormi okolo 25 decembra, inmi 6 janura. O uritej prprave tame v dokumentoch synody v Zaragze z roku 380, ktorej tvrt knon predpisuje, e od 17. decembra po Epiphniu by mal kad navtevova kostol. Advent sa spomna v dvoch homlich Sv. Maxima biskupa z Turna (415-466), nazvanej "In Adventu Domini", ale nevzahuje sa na pecilnu asov peridu. Nzov me by prdavkom opisovatea textu. Dodnes vak niektor homlie, predovetkm Sv. Czareja, biskupa z Arles (502-542), v ktorch nachdzame spomienku na prpravu pred Kristovm narodeninm; nepredstavuj vak zvzn pravidlo. Synoda (581) v Mcon, v Galii, v smom knone prikazuje od 11. novembra po sviatok narodenia vykonva obetu poda pstneho rtu v pondelok, stredu a piatok. Gelasiovo Sacramentrium spomna p nedie; neskr redukovanch na tyri ppeom Sv. Gregorom VII. (1073-85). Zbierka homli ppea Sv. Gregora Vekho (590-604) zana kzou pre adventn nedeu. V roku 650 advent bol slven v panielsku p nedie. Vo vchodnch cirkvch nenjdeme dokument, ktor by sa vzahoval na slvenie adventu skor ako z 8. storoia. Sv. Teodor (+ 826), ktor hovoril o sviatkoch, ktor sa na vchode veobecne slvili ho nespomna. Poda encyklopdie New Advent Nech je pre ns prkladom Sv. Jn Krstite, ktor pripravoval Kristov prv prchod a vzorne ho oakval v zbonosti a askze, ako pe Sv. Psmo: V tch doch vystpil Jn Krstite a hlsal v judejskej pti:"Robte poknie, lebo sa priblilo nebesk krovstvo. "To o om povedal prorok Izai: | Hlas volajceho na pti: Pripravte cestu Pnovi, vyrovnajte mu chodnky!" | Jn nosil odev z avej srsti a okolo bedier koen opasok. Potravou mu boli kobylky a lesn med." Vtedy prichdzal k nemu Jeruzalem a cel Judea i cel okolie Jordnu. 66Jnov krst spoval v ponoren do vody a bol znakom duchovnho oistenia. Pokrsten vyznvali svoje hriechy, m uznali, e s hrieni, a prejavili potrebu oisti si svedomie i tbu po novom ivote. Jnov krst bol iba vrazom poknia a prpravou na sviatostn krst, ktor ustanov Kristus. Vyznvali svoje hriechy a dvali sa mu krsti v rieke Jordn. Ke videl, e aj mnoh farizeji a saduceji prichdzaj k nemu na krst, povedal im: Hadie plemeno, kto vm ukzal, ako unikn budcemu hnevu!? Prinajte teda ovocie hodn poknia! Nenazdvajte sa, e si mete poveda: Nam otcom je Abrahm! - lebo vravm vm: Boh me Abrahmovi vzbudi deti aj z tchto kameov. Sekera je u priloen na korene stromov. A kad strom, ktor neprina dobr ovocie, vytn a hodia do oha. Ja vs krstm vodou na poknie, ale ten, o prde po mne, je mocnej, ako som ja. Ja nie som hoden nosi mu obuv. On vs bude krsti Duchom Svtm a ohom. V ruke m vejaku, vyist si humno, penicu si zhromad do spky, ale plevy spli v neuhasitenom ohni." Nech je advent teda pre ns obdobie oistenia a poknia, plnenia pokynov, ktor nm dva vek svtec, obdobm odovzdania sa Kristovi a jeho spasitenej lske. Aby sme mohli s radosou oslvi sviatok jeho narodenia, kedy spsa prila na tento svet a "ud krajci v temnotch uzrel vek svetlo." A predovetkm aby sme boli pripraven, ke sa Kristus op vrti a oddel plevel od zrna a obstli sme pre jeho prsnym a spravodlivm sdom. Zverejnil Slovensk Kruh Leva XIII.
|