Moderný advent Zdieľať na Facebooku Ani sme sa nenazdali a máme tu advent. V posledných rokoch sa advent a Vianoce v našej krajine stali predmetom mimoriadne vážneho, ba až agresívneho obchodného záujmu. Ale poďme pekne po poriadku. Advent s najväčšou pravdepodobnosťou pochádza z latinského slova adventus, čo v preklade znamená príchod. Advent označuje obdobie štyroch týždňov pred Vianocami a pre kresťanov má prípravný charakter podobne ako šesťtýždňové pôstne obdobie pred Veľkou nocou. Advent - teda príchod - kresťania chápu v dvojakom zmysle slova. Predovšetkým sa pripravujú na pamiatku narodenia Pána Ježiša Krista - príchod Boha na túto zem, ktorý zobral na seba podobu človeka. Taktiež si pripomínajú zasľúbenie Ježiša Krista, ktorý povedal, že sa na túto zem znova niekedy vráti. Pripravujú sa teda aj na Jeho druhý príchod, kedy príde súdiť všetkých - živých aj mŕtvych. Asi takýto je pravý obsah a význam adventu. Ak máte pocit, že nič z toho, čo okolo seba smiete v súčasnom období pozorovať, vám tento obsah a význam adventu nepripomína, trafili ste povestný klinec po hlavičke. Obchodný záujem odstránil z adventu a Vianoc všetko zmysluplné a hodnotné. Nahradil to prenikavou reklamou a tvrdým biznisom. Z prípravného obdobia na svätenie pamiatky narodenia Božieho Syna sa stalo obdobie na najvýhodnejšiu kúpu mobilného telefónu, akciového plazmového televízora, zazmluvnenie bleskurýchleho internetového pripojenia atď. Advent sa tak stal symbolom príchodu novej techniky do domácností či už za hotové alebo na úver. V advente sme akosi náchylnejší než inokedy takpovediac pustiť perie a mnohí to potom celý rok, teda do ďalšieho adventu splácajú, aby sa potom znova zadĺžili, pretože každý nový advent so sebou prináša novú, neodolateľnú a dovtedy nevídanú príležitosť super výhodného nákupu. Podliehame vábeniu reklamy, aj keď všetci veľmi dobre vieme, že advent je predovšetkým príležitosť pre obchodníkov zbaviť sa celoročných ležiakov. Stačí napísať, že tovar je v akcii o 50% zlacnený. Papier predsa znesie všetko ... Nuž, ako sa hovorí, proti gustu žiadny dišputát. Sú určite ľudia, pre ktorých je behanie po hypermarketoch obrovským zážitkom a v nie jednom prípade aj duchovným vrcholom zasvätenia nedele či iného sviatočného dňa. Patrí však k duchovnej zrelosti kresťana, že sa nedá ovplyvniť masou, ale zachová si svoju identitu a presvedčenie. Urobí všetko preto, aby sa v jeho osobnom živote z adventu pravý obsah nevytratil. Aj uprostred ohlušujúcej a oslepujúcej reklamy si zachová potrebný kľud a pokoj. Nájde si čas na tiché zamyslenie a vrúcnu modlitbu. Zachová si bdelú a triezvu myseľ, aby mu neunikli znamenia času a bol na príchod Ježiša Krista dokonale pripravený. Ján Bunčák 1. decembra 2009, Evanjelický farár, janbuncak.blog.sme.sk
|